Του Κώστα Τουτσίδη
Η ιστιοπλοΐα ανοιχτής θάλασσας είναι άθλημα ομολογουμένως εντυπωσιακό ακόμα κι όταν το παρακολουθεί κανείς ως θεατής, πόσο μάλλον όταν ασχολείται ο ίδιος. Η σχολή ιστιοπλοΐας ανοιχτής θάλασσας του Ναυτικού Ομίλου Θεσσαλονίκης ξεκινάει τις επόμενες ημέρες τις εργασίες της για το 2016. Το navysports.gr βρέθηκε στις εγκαταστάσεις του Ν.Ο.Θ και μίλησε με τον υπεύθυνο της ακαδημίας Χριστόφορο Πριτσούλη για όσα θα διδαχθούν οι μελλοντικοί καπετάνιοι αυτού του τύπου σκαφών.
Σε ποιους απευθύνονται τα μαθήματα της σχολής ιστιοπλοΐας ανοιχτής θάλασσας;
« Ο χώρος του Ναυτικού Ομίλου Θεσσαλονίκης είναι χώρος ενός αθλητικού σωματείου και στόχος είναι τόσο ο πρωταθλητισμός αλλά και η ενασχόληση με τους νέους ανθρώπους. Την άνοιξη και το φθινόπωρο λειτουργούμε τη σχολή ιστιοπλοΐας ανοιχτής θάλασσας του Ν.Ο.Θ που απευθύνεται και σε ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας. Η σχολή λειτουργεί από το 1975. Εκτιμάται ότι περίπου 7000 μαθητές έμαθαν ιστιοπλοΐα εδώ. Τα μαθήματα απευθύνονται είτε σε αρχάριους, δηλαδή ανθρώπους που δεν έχουν ασχοληθεί ποτέ στο παρελθόν με την ιστιοπλοΐα, είτε σε άτομα που έχουν κάνει το πρώτο βήμα και θέλουν να αποκτήσουν περισσότερη εμπειρία, να κάνουν κι άλλη εξάσκηση και να περάσουν περισσότερο χρόνο στη θάλασσα».
Μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων ποιο είναι το επόμενο βήμα; Εντάσσονται σε αγωνιστικά πληρώματα;
«Το επόμενο βήμα γι αυτούς είναι εάν θελήσουν να ασχοληθούν με την αγωνιστική ιστιοπλοΐα να ενταχθούν σε κάποια από τα πληρώματα των σκαφών που υπάρχουν εδώ στον όμιλο. Την ιστιοπλοΐα μπορείς να τη δεις είτε σαν χόμπι τουριστικά είτε σαν άθλημα αγωνιστικά. Στην πλειοψηφία τους οι μαθητές μας θέλουν να αποκτήσουν την ικανότητα και τα ουσιαστικά προσόντα να μπορούν να ταξιδέψουν ένα σκάφος αλλά και το τυπικό προσόν που είναι η απόκτηση ενός διπλώματος ιστιοπλοΐας προκειμένου να κάνουν τα καλοκαίρια τις διακοπές τους. Εγώ τους παροτρύνω να ξεκινήσουν από το επίπεδο των αρχάριων έτσι ώστε να δουν εάν τους αρέσει και μετά να ακολουθήσουν το τμήμα των προχωρημένων. Ολοκληρώνοντας το τμήμα προχωρημένων θα μπορούν να πάρουν ένα σκάφος 12 – 14 μέτρων να το ταξιδέψουν, να πάνε διακοπές με τους φίλους τους στα νησιά και να ολοκληρώσουν το ταξίδι τους χωρίς προβλήματα».
Και σε ότι αφορά το αγωνιστικό μέρος;
«Σε ότι αφορά την αγωνιστική ιστιοπλοΐα εμείς εδώ στον όμιλο έχουμε 15 σκάφη που
συμμετέχουν στους αγώνες . Μπορούν να ενταχθούν σε ένα από αυτά τα πληρώματα αλλά και με το αγωνιστικό σκάφος της σχολής έχουμε συμμετάσχει σε αγώνες στο παρελθόν. Μια από τις σημαντικές ιδιαιτερότητες είναι ότι την ιστιοπλοΐα ανοιχτής θάλασσας μπορούν να την κάνουν από πολύ μικροί σε ηλικία αθλητές μέχρι μεγάλες ηλικίες. Για παράδειγμα την περυσινή σεζόν ο μεγαλύτερος σε ηλικία ιστιοπλόος ξεπερνούσε τα 75 χρόνια και ήταν ενεργός σε αγώνες και την ίδια ώρα ο μικρότερος ήταν κάτω από 20 χρόνων. Αυτό το συναντάς σε ελάχιστα αθλήματα».
Υποθέτω ότι ένα σημαντικό κομμάτι των μαθημάτων αφορά και την ασφάλεια σκάφους και πληρωμάτων.
«Δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στο κομμάτι της ασφάλειας. Τα σκάφη έχουν πάντα μια σειρά από δικά τους μέσα ασφάλειας και ηλεκτρονικά βοηθήματα όπως VHF, GPS κλπ έτσι ώστε να μπορεί το πλήρωμα να επιλύσει οποιοδήποτε πρόβλημα χωρίς να στηρίζεται σε άλλους. Ακόμα και τις ζημιές που μπορεί να προκληθούν σ ένα σκάφος. Στο πλαίσιο των μαθημάτων υπάρχει ειδικό μάθημα ναυτιλίας που περιλαμβάνει το πως βρίσκουμε την ακριβή θέση μας πάνω στο χάρτη και πως διαβάζουμε και ερμηνεύουμε το χάρτη».

Ποια είναι τα θεωρητικά μαθήματα πριν περάσουν οι μαθητευόμενοι ιστιοπλόοι σε δράση πάνω στο σκάφος;
«Πρώτο θεωρητικό μάθημα είναι η ονοματολογία που περιλαμβάνει και πράγματα που
σε πολλούς είναι ήδη γνωστά. Δεύτερο θεωρητικό μάθημα είναι η ιστιοπλοΐα με τη στενή έννοια του όρου. Δηλαδή πως θα κάνουμε το σκάφος να πλέει με τα πανιά. Κουβεντιάζουμε για το πώς θα τριμάρουμε και θα ρυθμίσουμε τα πανιά μας έτσι ώστε το σκάφος να ταξιδεύει μόνο με τη βοήθεια του ανέμου. Ακολουθούν οι κανόνες αποφυγής συγκρούσεων που έχει να κάνει με τις προτεραιότητες μέσα στη θάλασσα. Μπορεί η θάλασσα να είναι τεράστια αλλά είναι πολύ συχνό φαινόμενο τα σκάφη κατά τύχη να συναντιούνται. Κι επειδή δεν είναι τόσο ευέλικτα όσο τα αυτοκίνητα και δεν μπορούν εύκολα να αλλάξουν πορεία, να επιβραδύνουν ή να επιταχύνουν, πρέπει να γνωρίζουμε ποιος έχει προτεραιότητα και τι πρέπει να κάνει ο καθένας. Παράλληλα μιλάμε και για τη φωτοσήμανση των σκαφών καθώς και για την αγκυροβολία, πως δηλαδή θα αγκυροβολήσουμε με ασφάλεια ένα σκάφος στο λιμάνι. Το τελευταίο μάθημα είναι η μετεωρολογία προκειμένου να μπορούν όλοι να καταλάβουν πόσο σημαντικό είναι να ενημερωνόμαστε όλοι πολύ καλά πριν από κάθε ταξίδι για την πρόγνωση του καιρού».
Έτσι μέσα από όλα αυτά ενισχύεται και το αίσθημα ασφάλειας και σιγουριάς για όποιον θελήσει να ασχοληθεί.

«Πρωταρχικός στόχος μας είναι να κάνουμε τους ιστιοπλόους να αγαπήσουν τη θάλασσα. Εάν μπει το μικρόβιο στον ιστιοπλόο και παράλληλα φύγει το άγχος, ακόμα και σε δύσκολες στιγμές που μπορεί να υπάρξουν μέσα στη θάλασσα θα ξέρουν πώς να τις αντιμετωπίσουν χωρίς να έχουν κανένα πρόβλημα».
Υπάρχει κάποιου είδους εξειδίκευση σε ότι αφορά το τι κάνει κάποιο μέλος του πληρώματος πάνω σ ένα τέτοιο σκάφος;
«Όχι. Οι μαθητές μας είτε στο τμήμα αρχαρίων είτε στο τμήμα των προχωρημένων είτε στο αγωνιστικό τμήμα μαθαίνουν τα πάντα. Δηλαδή όλες τις εργασίες που απαιτούνται πάνω στο σκάφος. Κάνουν από την πιο απλή δουλειά, δηλαδή από το να τραβήξουν ένα σχοινί, μέχρι και να καθίσουν οι ίδιοι στο τιμόνι και να κυβερνήσουν το σκάφος».